Кон. XVII в. Хронограф редакции 1617 г.
Ф. 181. Рукописный отдел библиотеки МГАМИД. Оп. 1. № 8/8. Л. 624–762. Подлинник.
Полуустав XVII в.
Выписка:
«(Л. 643)
… Царство Ростриги Григорья Отрепьева иже лжею от лукаваго взят на ся именование новоцаревича князя Димитрия Углецкаго. И тако виде той еретик Гришка предивнаго и пресловущаго в поднебесней сияющаго града Москвы и вниде в него
(Л. 689)
Сказание вкратце о разорении царствующаго града Москвы. Кто не восплачется и не возрыдает и теплых слез источники излиет, аще есть каменносердечен и жестосерд, о велицем сем царствующем граде Москве, иже прежде бысть толико велик и превысок, прекрасен и всем любезен, воочию зрящим его. И благочестивыми великими цари царствуем и обладаем бе, и не токмо крепкими и высокими стенами, но и храбрыми оруженосцы и храбрыми ратоборцы и премудрыми мужи ображен сый. Паче же святыми церквами и многоцелебными мощьми святых цветяше и молитвами их от всякаго держащаго укрепляем, растяше и возвышашася. И от многих государств покланяем, и богатством же и славою и многонародным множеством и превеликим пространством не токмо в Росии, но и во многих ближних и далных государствах пославляем бысть царствующий град Москва…
(Л. 712)
…О взятии поляков и литвы и немец во граде Кремле. Во граде же Кремле в осаде поляки и литва и немцы и руские изменники гладом зело стесняеми люте умирающе. Польской же гетман Струс и Федор Андронов со всеми паны и з немцы и с рускими изменники видяще свою конечную погибель и пред очима смерть превознесенную, свою выю преклоняют и непокорливое сердце покоряют, по вся дни присылающе к бояром и воеводам и ко всему воинству с повиновением, живота себе и милости просяще, и себе повинных творяху, и о смирении молятся и град Кремль в руце им предают. И прежде отпустили из града боярина князя Федора Ивановича Мстиславского с товарыщи и дворян, московских гостей и торговых людей, иже прежде у них были в неволе, потом же и сами вси предашеся и град отвориша…
(Л. 714 об.)
…О избрании благовернаго и благороднаго великого государя царя и великаго князя Михаила Федоровича всеа Росии самодержца и о посте и о молитве всех православных християн. Егда Господь сокруши главы прегордых змиев поляков и латин и христоненавистных руских изменников в царствующем и велицем граде Москве, власть же тогда предержаху всеа Руския державы бояря и воеводы и прочии же от царскаго сиглита суще, и Богу помогающу, поелику возможно, воеводствоваху, судяще и обладаху, яко же лето бысть, поновляюще и строяще в царском дому и во всем царствующем граде вся опроверженная и разсеченная. Храмы же святыя, оскверненныя от окаянных лютор, повелеша паки украшати, комуждо по силе своей, и освящати святым свещением,
(Л. 715)
и всяко безлености и тщателно строяще во всей Росии. Лжи ласкатели иже прежде от врага научившися, и злу начитнатели, ти тогда мятуще в воинстве и свар великих творяще, шепчуще неправедная во ушеса державствующих. И сего ради не бысть совета блага между воевод, но вражда и мятеж. Казацкого чина воинство многочисленно тогда бысть и в прелесть велику горше прежняго впадоша, вдавшуся блуду и питию и зерни и пропивше и проигравше вся своя имения, насилующе многих в воинстве, паче же православному християнству исходяще из царствующаго града во вся грады и села и деревни, и на пути грабяще, и мучаще немилостивно, сугубейши перваго десяторицею. И кто может изглаголати тоя беды, тогда сотворишияся от них, ни един бо от неверных сотвори толико зла, еже они творях православным христяином,
(Л. 715 об.)
различно мучаще. И бысть по всей Росии мятеж велик и нестроение злейши перваго. Боляря же и воеводы не ведуще, что сотворити, зане множество их зело и в самовольствии блудяху. Но положивше упование на содержащаго всяческая в Троицы славимаго Бога, собраша митрополиты, архиепископы и епископы, архимандриты и игумены и весь Освященный собор и всенародное множество православных християн, и заповедавша первее в царствующем граде Москве, по сем послаша во вся грады Росийския державы от всего Освященнаго собора, да постятся три дни вси православныя християна и да молят прещедраго благаго и многомилостиваго владыку и Бога и Пречистую Его Матерь о устроении всеа Росийския земли, и дал бы Господь Бог государя царя всеа Росии и над прочими господарсты Росийския державы…
(Л. 725 об.)
Сказание о приходе под царствующий град Москву ис Польши королева Жигимонтова сына Владислава со множеством воинства с польскими и литовскими людьми, с немцы и с черкасы и с рускими
(Л. 726)
изменники, а ис под Москвы под Троецкой Сергиев монастырь, ис московскми послы взем мир, возвратися во свою Польскую землю.
Иже искони ненавидяй християнскому роду добра враг и супостат наш диавол, и еще недоволен льстивый, насыщаяяся крови християнской, оле вражию злому совету да православное християнство, о горе, беда великая, змий убо сверженный, паки зле вооружается на церковь Господню, растерзати ю хотяше и чада ея пожрети, породившихся святым крещением…посылает убо польский корль Жигимонт вышепомянутого сына своего Владислава на Московское государство со множеством польских и литовских людей. Сын же королев Владислав повелением отца своего поем с собою многое воинство и прииде во град Смоленеск, и ту собравшася к нему многие воры, изменники казаки Московского государства. Оттуду же доиде до царствующаго града Москвы, многи крови християнския изливая, сим величащася…».